Што е дислексијата: симптоми, причини и третман
Дислексијата е нарушување на учењето кое влијае на различни аспекти на јазичните вештини, вклучувајќи читање, правопис, пишување и зборување. И покрај тоа што се интелигентни и вредни, децата со дислексија се борат да ги поврзат буквите што ги гледаат со соодветните звуци.
Оваа состојба не е ограничена само на деца, бидејќи и возрасните можат да имаат дислексија. Додека некои поединци се дијагностицираат рано во животот, други може да станат свесни за нивната дислексија подоцна.
Причини за дислексија и разлики во мозокот
Дислексијата има генетска компонента која често е наследна. Состојбата е поврзана со разликите во мозочните региони одговорни за обработка на јазикот. Скенирање покажало дека овие области не функционираат правилно кај лицата со дислексија.
Процесот на учење на читање вклучува препознавање на звуците на буквите, нивно распоредување во зборови и разбирање на нивното значење. Сепак, лицата со дислексија се борат да ги направат овие врски, што доведува до побавни и попредизвикувачки искуства со читањето.
Симптоми на дислексија во различни возрасни групи
Симптомите на дислексијата може да не бидат веднаш видливи додека детето не започне на училиште. Наставниците честопати први забележуваат знаци како што се потешкотии во читањето, правописни предизвици и проблеми со следењето на упатствата. Симптомите на дислексија може да варираат на различни возрасти, но постојат некои општи индикатори.
Симптоми на дислексија кај деца од предучилишна возраст:
- Задоцнети јазични вештини во споредба со врсниците.
- Погрешен изговор на познати зборови.
- Тешкотии со препознавање букви и шеми на римување.
Симптоми на дислексија кај ученици во основно училиште:
- Бавно читање.
- Тешкотии да разликуваат слични букви или зборови.
- Неможност да се поврзат буквите со нивните соодветни звуци.
- Свртување на букви или бројки.
- Проблеми со изговарање зборови и разбирање на она што го читаат.
- Бавно пишување и чести правописни грешки.
- Перцепција на заматени или подвижни зборови.
- Се бори да ги следи последователните инструкции.
Симптоми на дислексија после основно училиште:
- Зголемени потешкотии во средно училиште.
- Социјално повлекување поради комуникациски предизвици.
- Лош ракопис.
- Бавно темпо на зборување.
- Избегнување на читање на глас.
- Честа употреба на неточни зборови.
- Тешкотии во запомнувањето на имињата.
- Проблеми со организацијата и стигање на роковите.
Дислексија кај возрасни
Некои поединци можеби нема да ја откријат својата дислексија до полнолетството. Вообичаените предизвици со кои се соочуваат возрасните со дислексија вклучуваат потешкотии во читањето, проблеми со правописот, проблеми со земање белешки или копирање, разбирање на идиоматски изрази, математички тешкотии и организациски борби. Од суштинско значење за возрасните кои се сомневаат во дислексија да се консултираат со здравствени работници за правилна дијагноза и помош.
Дијагностицирање на дислексијата и опции за третман
Дијагностицирањето на дислексијата вклучува проценки спроведени од лекари или специјалисти за образование за да се проценат способностите за читање и пишување. Овие проценки, исто така, исклучуваат други потенцијални фактори, како што се АДХД или губење на видот, кои можат да влијаат на учењето. Откако ќе се постави цврста дијагноза, може да се креира приспособен план за учење во соработка со докторот, наставникот и специјалист.
Опциите за третман на дислексија се индивидуализирани за да се задоволат специфичните потреби. Програмите за читање, како методот Ортон-Гилингем и мултисензорната инструкција, им помагаат на децата да научат фоника, да ја подобрат брзината на читање, да го подобрат разбирањето и да развијат вештини за пишување.
Дополнителна поддршка може да се добие преку специјални образовни услуги како што се аудио книги или дополнително време за тестови.
Родителите и старателите играат витална улога во негувањето на вештините за читање и пишување дома. Читањето со детето и создавањето тивка средина за учење се корисни стратегии. Групите за поддршка и за деца и за возрасни со дислексија можат да обезбедат емоционална поддршка и корисни ресурси.
Учење да управувате со дислексијата
Како што растат децата со дислексија, тие учат како ефикасно да управуваат со нивната состојба. Дислексијата не треба да го попречува нивниот успех на училиште или нивните идни потфати. Со правилни интервенции и поддршка, лицата со дислексија можат да продолжат да ги подобруваат своите вештини.
Вреди да се напомене дека раната дијагноза и интервенција се клучни за оптимални резултати. Колку порано децата добиваат соодветен третман, толку се поголеми нивните шанси да ги достигнат своите врсници. Дури и возрасните со дислексија можат да напредуваат со вистинската помош.